Monday, October 3, 2011

Kenapa tak bagi tahu?

Kita biasa dengar.

"Kenapa tak bagi tahu ada kenduri? Boleh kami datang kalau kami tahu"....bila dijemput untuk kenduri berikutnya, tak pula datang,"Maaflah, kami ada hal lain masa tu".

"Kenapa tak bagi tahu murid2 sekolah lain boleh ikut program ini? Ramai ibubapa dari sekolah saya yang bertanya". Bila ada program motivasi berikutnya dan dibuka untuk pelajar2 dari sekolah lain, lain pula alasannya,"Ramai yang kata bayaran mahal".

"Kenapa tak bagi tahu ada khemah ibadah untuk anak2 masa cuti? Jika tahu, bolehlah anak saya ikut serta". Bila diberitahu, "Tak dapat ikut serta, kami balik kampung ada kenduri".

Begitulah. Kita selalu menyalahkan dan dalam masa yang sama kita sering mencari2 alasan.

Ia adalah sikap yang perlu diubah. Dulu saya tak begitu faham kenapa orang dulu-dulu buat lagu 'bangau oh bangau'. Rupa-rupanyanya lagu ini menggambarkan tentang orang yang selalu mencari alasan dan suka meletakkan kesalahan kepada orang lain. Kini, saya dan suami saling ingat-mengingatkan supaya tidak bersikap demikian.

Belajarlah untuk bersikap berlapang dada dan berhenti menyalahkan orang lain kerana tidak dibagi tahu dan mencari2 alasan lain pula jika diberitahu.

Kita ada seribu satu macam alasan untuk diberi tapi bukankah diam itu lebih baik. Mari kita sama2 muhasabah diri.