Tuesday, September 27, 2011

Cinta dan Kasih Sayang (7)

Saya pernah terbaca kisah seorang surirumah yang sepanjang hari tidak melakukan kerja2 rumah kerana suaminya sering mengatakan seorang surirumah tiada kerja dibuat dan hanya duduk rehat2 di rumah. Apabila suaminya balik dari bekerja pada petang hari, dia terperanjat kerana rumah bersepah, baju dan pinggan mangkuk tidak berbasuh, kain tidak berlipat, anak comot, tiada makanan terhidang...Isteri dengan lembut berkata kepada suaminya,"Inilah yang abang kata surirumah macam saya ni hanya duduk rehat2. Abang tengok sendiri, kan. Hari ini betul2 saya rehat. Saya tak buat semua kerja yang saya buat selama ni". Suaminya kelu tanpa bicara. Ternyata, dia silap selama ini.

Semalam saya juga mendengar kisah yang hampir sama dari seorang teman. Hakikatnya, hanya surirumah yang faham surirumah yang lain.

Seorang teman rapat, selalu mengingatkan buatlah kerja2 rumah dengan seikhlas hati dan dalam rangka beribadah kepada Allah, supaya surirumah tidak bergaji mendapat ganjaran hanya dari Allah. Saya selalu ingat kata2nya.

Saya rasa bersyukur dan beruntung kerana suami tidak pernah mempersoalkan apa yang saya buat di rumah. Dia membantu jika berkesempatan...menyidai kain, membasuh, melipat kain, mencuci pinggan, menggosok baju, memasak...semua dilakukan tanpa rungutan. Di waktu2 saya kurang sihat, dia melakukan semuanya.

Semua ini sebenarnya akan mengeratkan lagi kasih sayang yang ada di antara suami isteri. Mungkin ada sesetengah suami yang memang tidak pandai untuk membuat kerja2 rumah, faham dengan kerja2 isteri di rumah pun rasanya sudah memadai. Jangan diperkecilkan tugas dan peranan seorang surirumah.

Bagi saya, juga teman2 rapat yang sama seperti saya, tiada gaji yang kami harapkan. Semuanya mengharap Allah redha dengan bakti yang kami curahkan untuk suami dan anak2.Teman rapat yang sama mengatakan, jika ada sekeping note RM100/- di dalam dompet pun dah cukup kaya rasanya, lebih2 lagi jika suami mampu menyediakan semua keperluan...tidak perlu mewah....cukup sekadar kemampuan yang ada. Alhamdulillah.

No comments: