Sunday, September 18, 2011

Cinta dan Kasih Sayang (6)

Kata ustaz Muhammad Abdullah dalam Radio Ikim...bagaimana kita melihat dan menerima pasangan kita, begitulah juga bagaimana kita menjalani kehidupan berumahtangga. Dalam maksudnya.

"Dulu masa ayah pilih umi untuk jadi isteri, cantik masuk dalam senarai tak?".

"Masuk, tapi bukan yang utama", suami senyum tapi mungkin tak sangka saya akan bertanya begitu. Saya sengaja mengusiknya.

"Umi pilih ayah sebab agama".

Kami bersembang dalam perjalanan balik dari menghantar kakak ke asrama. Perbualan2 santai dan adakalanya lucu, sambil mengimbau cerita2 lama, adakalanya lebih memahamkan kita akan pasangan kita. Kami suka bercerita dan berbincang banyak perkara setiap kali bermusafir kerana di dalam kereta kita hanya duduk dan tidak sibuk dengan kerja lain. Sesekali ajak anak2 sekali berbincang tentang banyak perkara dalam kehidupan.

Benar kata Rasulullah saw-jika kita memilih agama kita akan selamat.

Tidak dinafikan, kehidupan rumahtangga adakalanya berbeza pendapat. Orang kata sedangkan lidah lagi tergigit ini pula suami isteri. Tetapi perbezaan2 itu akan jadi lebih mudah untuk kita temui titik persamaannya jika kita balik kepada agama.

Kecantikan akan pudar. Banyak harta tidak menjamin bahagia. Tetapi dengan agama, kita akan rasa kita ada Tuhan iaitu ALLAH, kita tahu kita ada tugas dan tanggungjawab. Tanggungjawab akan jadi lebih mudah jika masing2 bertanggungjawab dan saling membantu untuk saling melengkapi kekuatan dan kelemahan masing2.

Kita tidak sekadar ingin bahagia di sini, tetapi kita pastinya mengharapkan bahagia juga di 'sana'. Bercinta dan berkasih sayanglah hanya kerana-NYA, insyaAllah kita akan mengecap nikmat bahagia.

No comments: