Tuesday, July 12, 2011

Kawan Baik

"Kakak belum ada kawan baik macam di sekolah dulu, la yah", kakak meluahkan rasanya kepada ayahnya. Saya hanya mendengar. Ada perkara2 yang kakak memang lebih suka untuk berbincang dgn ayahnya.

"Kawan yang ada sekarang kan ramai...", kata ayahnya.

"Ye laa...dan memang diorang tu baik semuanya...tapi kakak nak macam sekolah rendah dulu...banyak boleh bincang sama2, belajar sama2....yang sekarang ni tak sama la, yah", sedih je bunyinya.

"Doalah...kakak doa supaya Allah jumpakan kakak dgn kawan yang kakak nak", ayahnya memujuk.

Hmmm...bertambah lagi koleksi doa kami...supaya Allah jumpakan kakak dengan kawan rapat yang baik yang boleh belajar bersama, berkongsi susah dan senang di asrama.

Kami pun memang menyedari hal ini...kakak rindu saat2 seperti dia di sekolah rendahnya dulu...dia ada 'study group'nya sendiri dengan beberapa orang rakan sekelasnya, sentiasa bersaing sesama mereka secara positif, sentiasa menjadi rujukan rakan2 lain dari kumpulan yang lain...dan kakak serta rakan sekumpulannya gembira dan ceria menikmati zaman pra remajanya itu. Saya tahu adakalanya mereka juga berbincang tentang proses remaja yang sedang mereka lalui dan kakak biasanya akan bercerita kepada saya apa yang mereka bincangkan.

Sabarlah, kak...umi dan ayah selalu doakan yang terbaik untuk kakak dan adik2. Mudah2an Allah jumpakan kakak dengan kawan baik seperti yang kakak harapkan selalu. Ameen.

**************************

Dua tahun lepas saya 'bertemu' semula dengan salah sorang kawan rapat sewaktu di sekolah rendah dan menengah.

Awal bulan Jun 2011 seorang lagi kawan rapat 'terjumpa' saya pula di fb.

Hati terasa riang setiap kali dapat berbalas mesej melalui fb dgn mereka berdua. Kami bukan remaja nakal, tetapi kami cuma nakal di antara kami sahaja. Semuanya buat saya tersenyum kembali setiap kali teringat kisah dulu2 sewaktu bersekolah.

Apabila berjumpa mereka semula, walaupun hanya melalui fb, ya Allah...sebenarnya ada rindu yang terpendam terhadap mereka!! Cuma mungkin perpisahan lebih 20 tahun dulu disebabkan oleh kesibukan masing2 mengurus kehidupan.

Jadi bila kakak asyik duk kata, dia belum ada kawan baik, walaupun semua rakan sekolahnya baik2 belaka, saya tahu apa rasanya. Ia seperti ada ruang kosong dalam diri yang perlu diisi. Di situlah pentingnya untuk kita memastikan anak2 kita berkawan dengan rakan2 yang baik dan positif...kerana kita ini dinilai dengan siapa kita berkawan.

Fiza, Ain..terimakasih kerana menjadi kawan yang baik untuk saya dari dulu. Jarak bukan halangan untuk kita berhubung sekarang. Semoga Allah sentiasa memberi taufik dan hidayahNya kepada kita sehingga kita dipanggil pulang. Kematian rakan2 yang kita kenali adalah tazkirah untuk kita yang tinggal...entah esok entah lusa kita juga akan ke 'sana'.

No comments: