Thursday, June 16, 2011

Lupa

"Kenapa ayah beli kelapa?".

"Kan umi pesan tadi beli kelapa".

"Ye ke? Umi rasa umi sebut roti untuk anak2!".

"Betulll...umi sebut kelapa. Mungkin dalam fikiran umi ingat roti, tapi tersebut kelapa masa beritahu ayah".

Hmm...betullah dah tua saya ni. Ini bukan pertama kali ingat lain tersebut lain. Banyak kali.

'Kehidupan bermula di usia 40'- itu yang biasa kita dengar. Ia benar dalam konteks kehidupan di 'sana', saya rasa. Usia 40 sepatutnya menjadi satu 'turning point' untuk kita lebih serius memikirkan kehidupan selepas mati. Cuma ujian keduniaan di usia 40an biasanya lebih...misalnya kedudukan dalam jawatan mula menuju ke puncak, maka akan sibuklah kita dengan perkara yang berkaitan dengan jawatan. Atau di waktu2 itu anak2 juga semuanya sedang bersekolah, maka suri rumah macam saya ni pun jadi sibuk juga memikirkan hal anak2.

Sibuk. Sibuk. Sibuk. Sibuk jadi alasan untuk kita mengurangkan tumpuan kita kepada kehidupan selepas mati. Sedangkan, seperti yang selalu diingatkan, masa yang tinggal untuk kita hidup semakin pendek...tetapi bersungguh2kah kita untuk mencari redha-Nya dalam setiap urusan kehidupan dalam sisa usia yang tinggal?.

"Umi pakailah macam dalam iklan tu, supaya umi nampak muda. Nanti kawan2 umi pun tak kenal umi", usik anak2 bila saya selalu mengingatkan mereka yang saya ni dah tua dan kerap tersasul bila menyebut sesuatu. Saya tahu anak2 kami hanya bergurau.

Ya Allah, bantulah kami dalam urusan dunia kami. Sibukkan kami dengan urusan untuk mencari redha-Mu bukan urusan yang menjauhkan kami dari-Mu. Berkati kehidupan kami, di dunia dan akhirat. Jauhkan kami dari azab api neraka. Ameen, Ya Allah.

No comments: