Wednesday, June 29, 2011

Barang Berharga

Suatu ketika, rumah seorang teman rapat di Shah Alam dimasuki pencuri. Ketika saya berkesempatan mengunjunginya beberapa hari selepas peristiwa itu, saya telah bertanya kepadanya, "Ada barang berharga yang pencuri tu dapat ambil, kak?".

Teman saya menjawab,"Tiada yang lebih berharga daripada iman dan Islam, Ta. Akak tak sedih pun dengan apa yang pencuri tu ambil".

Peristiwa itu berlaku lebih sepuluh tahun lepas, tetapi kata2nya masih saya ingat. Amat benar apa yang disebutkan oleh teman itu....tiada yang lebih berharga dari nikmat iman dan Islam.

Kepada anak2, kami selalu kongsikan kata2 itu. Tidak berguna hidup jika tiada iman dan bukan Islam yang menjadi cara hidup. Ketiadaan kedua2nya dalam hidup pasti menjerumuskan manusia ke dalam tempat yang paling dahsyat iaitu neraka. Na'uzubillah.

Kepada anak2 juga kami selalu ingatkan, tiada gunanya hidup jika tidak kenal Allah, Rasul-Nya dan Islam dan ianya merupakan kejahilan yang paling bahaya.

Apa yang disebut sebagai jahiliyah adalah apabila kita menolak Allah sebagai Rabb(Tuhan) dan Illah(sembahan), menolak Rasulullah sebagai contoh teladan serta menolak Islam sebagai cara hidup.

Dalam dunia serba materialistik hari ini, segala2nya diukur mengikut acuan material...seolah2 hidup tidak bahagia jika tiada harta, pangkat, kedudukan dan seribu satu macam habuan dunia yang tiada nilai sedikit pun di sisi Allah. Masa banyak dihabiskan untuk memuaskan hati dan nafsu semata2....hinggalah tanpa disedari rupa2nya nyawa telah hampir untuk diambil kembali...

Selalu kami bercakap kepada anak2, Islam bukan setakat menunaikan Rukun Islam yang lima. Islam adalah cara hidup kita. Apa guna suka bersedekah jika rasuah? Apa guna berjaya dan berkedudukan jika tidak cinta kepada ibubapa? Kenapa masih melakukan perbuatan keji dan mungkar walaupun sembahyang lima waktu tak tinggal? Kenapa masih tidak menjaga aurat dan batas pergaulan walaupun rajin berpuasa? Soalan2 ini yang sering kami sebutkan kepada anak2 supaya mereka memahami bahawa Islam berada bersama2 dengan kita dalam setiap keadaan.

Orang selalu kata,"Dia bagus orangnya, sembahyang lima waktu tak tinggal...puasa tak pernah ponteng...". Bukankah sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan dan Rukun Islam yang lain itu memang WAJIB dilaksanakan dalam kehidupan kita? Jika Rukun Islam dilaksanakan tetapi AKHLAQnya buruk, bolehkah kita mengatakan dia orang yang baik? Jika begitu, bermakna Islam masih belum menjadi cara hidupnya kerana Rasulullah itu diutuskan untuk menyempurnakan akhlaq mengikut acuan Allah bukan mengikut hawa nafsu manusia.

Islam kena difahami dan dipelajari sebagaimana Rasulullah mengajar para sahabat. Susah untuk memahami Islam dengan hanya membaca buku atau ceramah2 bebas, sebagai contoh. Ia kena ada perbincangan dalam kelompok2 kecil yang biasanya kita panggil usrah.

Islam susah difahami dengan hanya adanya dakwah. Ia mesti ada DAKWAH dan TARBIYYAH (pendidikan). Hati perlu dididik untuk memahami dan menerima Islam.

Islam bukan hanya untuk ustaz dan ustazah. Saya mengenali ahli arkeologi, arkitek, akauntan, doktor, peniaga berjaya, kerani,orang biasa2 ....yang kenal Islam, yang berdakwah dan mendidik manusia supaya kenal Allah, Rasul-Nya dan Islam...MasyaAllah!

No comments: