Wednesday, February 9, 2011

Keluhan...

Kita biasa dengar keluhan2 dari ibubapa hari ini tentang anak2. Macam2 bentuk keluhan - tentang pergaulan, tentang kawan2, tentang pakaian, tentang perangai/kelakuan,.....

Apa usaha yang telah kita lakukan untuk mengatasi semua masalah itu? Adakah sekadar berserah dan mengatakan perkara itu lumrah dalam dunia serba mencabar ini?

Pernahkah kita mengambil tahu dengan siapa anak2 kita berkawan, lelaki/perempuan?. Sama jantina pula bukan bermakna akan kurang masalah.

Pernahkah kita menjenguk ke blog/facebook anak2? Apa yang mereka sembangkan dengan rakan2 facebook mereka?

Pernahkah kita melihat apa dalam telefon tangan anak2 yang canggih itu?

Pernahkah kita kisah dengan pakaian yang anak2 pakai?

Pernahkah kita menegur tentang akhlak/kelakuan anak2 yang tidak sepatutnya?

Pernahkah.....?.

Tiada guna kita mengeluh dengan pelbagai keluhan, jika kita tidak pernah pun mengajak dan mendidik anak2 kita untuk menjalani kehidupan ini sebagai seorang Islam.

Seorang rakan pernah bercerita, rakannya mengeluarkan anaknya yang sedang belajar di sebuah tadika Islam kerana dia tidak tahu bagaimana untuk menjawab persoalan2 yang ditimbulkan oleh anaknya yang masih di tadika itu. Sayang....kenapa dia tidak berusaha untuk memahami Islam dan berusaha untuk mendidik anaknya supaya faham Islam?. Tidak mustahil, si anak juga akan menjadi seperti ibunya bila dewasa.

Mendidik diri sendiri dan anak2 untuk memahami Islam, tidak ada hujungnya. Juga tidak ada alasan. Suami dan isteri kena saling menguatkan di antara satu sama lain dalam mendidik diri dan anak2. Janganlah kita terus2an sibuk dengan urusan dunia yang tiada penghujung dan seolah tiada kepuasan yang dirasai. Sesekali bayangkan tentang kematian yang datang dengan tiba2...saat yang memutuskan kelazatan dunia....Mengeluh selepas kita berada di dunia yang satu lagi, tiada gunanya....

No comments: