Monday, January 24, 2011

Bukan Warisan

Ada orang kata, kalau dia yang Islam pun adakalanya tak faham, apatah lagi orang yang bukan Islam untuk faham Islam, tentu susah. Orang seperti ini kalau di tempat saya ada bidalannya dalam bahasa jawa tetapi terjemahannya adalah begini, bodohnya dihabis2kan. Kejahilan yang paling besar adalah apabila manusia tidak kenal Allah, Rasul-Nya dan Islam.

Islam bukan agama warisan. Islam agama universal. Sesiapa sahaja boleh menganut Islam walau apa bangsanya.

Tidak ada paksaan dalam memilih agama, tetapi sekali kita memilih Islam, kita mesti ikut apa yang Allah telah tetapkan dalam Islam. Allah beri kita al-Qur'an sebagai panduan hidup. Allah lantik Rasulullah saw untuk mengajarkan manusia tentang Islam. Baginda juga telah berpesan kepada kita, aku tinggalkan untuk kamu dua pusaka, yang kamu tidak akan sesat selagi kamu berpegang teguh kepada keduanya iaitu al-Qur'an dan sunnah.

Apa lagi yang kita cari? Kalau kita tidak faham tentang Islam, belajarlah. Apakah kita akan biarkan diri kita terus berada dalam kejahilan...gagal untuk memahami Islam dan gagal untuk mempraktikkan Islam dalam hidup.

Kita bukan setakat berbangga dengan kita khatam al-Qur'an berkali2 dalam setahun....atau membaca al-Qur'an hanya di jadikan budaya di surau2 dan di masjid2... tapi tanyalah diri, adakah aku mempraktikkan apa yang al-Qur'an ajarkan? Adakah aku mengikut sunnah nabiku?.....

"Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu jalan kefasikan dan ketaqwaan. Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorinya". (Terjemahan surah asy-Syams : 8-10)

Manusia diberi akal untuk membuat pilihan...bebas untuk memilih satu daripada dua jalan yang disediakan. Jalan fujur atau jalan taqwa. Jalan kufur atau jalan beriman. Hasil dari pemilihan itu akan menentukan hakikat kehidupan di akhirat kelak.

Jadi, jangan berbangga dengan nama atau apa juga perlambangan yang dibawa yang menggambarkan kita ini Islam, jika hidup kita menyimpang jauh dari ajaran Islam.

Islam adalah cara hidup....dalam tingkah laku, peribadi, percakapan, pergaulan....ia bukan sekadar nama yang berbinti atau berbin atau berdasarkan bangsa.

No comments: