Monday, November 15, 2010

Bla**b**** @Blu*b****

Kakak pernah bertanya ayahnya," Ayah taknak tukar hp ayah ke bla**b**** atau blu*b**** ke, yah?", sewaktu ia baru di keluarkan.

"Takk...ayah tak perlukan hp canggih2, kak. Setakat ni cukup dengan apa yang ada". Kakak hanya tersengih.

Baru-baru ni abang pula yang sibuk hal yang sama (abang ni kadang2 dia tertinggal sikit tentang isu terkini...tapi sekali dia tahu...macam la dia tahu semua!! :) ). Soalan yang sama macam kakak tanya diajukan kepada ayahnya....dengan sedikit maklumat tambahan, dia nampak pakcik dan makciknya memilikinya, "Siap ada internet, yah!!", bersungguh2 dia menyampaikan maklumat.

Jawapan yang sama ayahnya berikan, juga dengan sedikit tambahan, "Abang tahu, kan, bila kita banyak duit, lagi banyak Allah akan tanya kemana duit kita yang banyak2 tu, kita habiskan. Ayah tak banyak duit, tapi cuba abang fikir, sekolah kita perlukan RM1 juta lagi. Tahun depan kakak dah sekolah asrama, kena keluar banyak belanja setiap bulan. Baju2 sekolah abang pun nak tukar, kan, sebab semua dah lusuh. Adik pun nak mula sekolah tahun depan. Buku2, kitab2,...semua nak guna duit, kan".

Abang diam. Mungkin berfikir. Kakak mudah faham akan isu2 yang dibincangkan, tapi abang ni adakalanya mengambil masa lebih sedikit untuk memahaminya. Tapi kami tetap kena terangkan perkara yang sebenar.

Kadang2 memang susah untuk memahamkan anak2 tentang keperluan dan kehendak. Anak2 adakalanya membandingkan apa yang orang lain ada dengan apa yang dia ada. Mengajar anak untuk bersyukur dengan apa yang ada memang banyak menguji.

Kami sering berbincang apa yang kami patut beli atau tidak. Banyak yang akan kami bincangkan buruk dan baiknya. Adakalanya perasaan orang2 yang dekat dengan kami - keluarga dan teman2 rapat- juga kami ambil kira dalam perbincangan. Bukan semua orang mampu memiliki apa yang orang lain miliki.

Dulu kami terlibat secara langsung dalam membantu ibubapa kami mencari rezeki dengan menoreh dan berkebun. Hari ini, anak2 nampak uminya hanya duduk di rumah (nampak macam umi ni rehat2 je kat rumah), ayahnya pergi bekerja dengan pakaian kemas dan berkereta....macamana anak2 nak tahu tentang kesusahan jika mereka tidak pernah mengalaminya?

Hanya kepada-Mu Allah, kami memohon keampunan dan rahmat. Bantulah kami dalam mendidik anak2.

No comments: