Sunday, April 18, 2010

Surat Untuk Adik2 Perempuanku (2)

Assalamualaikum adik2ku. Aku mengharapkan kalian sihat dalam melalui tugas dan tanggungjawab kalian sebagai hamba-Nya. Hidup ini adalah ibadah, tidak kira samada kalian masih belajar atau telah bekerja. Ingatan kepada-Nya adalah seumpama degupan jantung yang tidak berhenti mengepam darah ke seluruh anggota badan kita....agar dengannya, kalian akan berhati2 dalam memilih jalan yang akan kalian ikuti.

Adik2ku yang selalu aku rindui,

Dalam surah as-Syam : 8-10, Allah berfirman yang maksudnya, "maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketaqwaan. Sungguh beruntung orang yang menyucikannya (jiwa itu). Dan sungguh rugi orang yang mengotorinya". Ini bermakna, kita yang memilih samada jalan kejahatan atau ketaqwaan, kita yang memilih untuk derita atau bahagia 'di sana'.

Begitu juga dalam surah al-Balad : 10, Allah berfirman yang maksudnya, " Dan Kami telah tunjukkannya dua jalan (jalan kebaikan dan jalan kejahatan).

Wahai adik2ku, di sisi kita hanya terdapat dua jalan, tiada jalan ketiga sebagai pilihan.

Jalan Pertama - jalan yang luas terbentang di hadapan. Penuh dengan keteduhan. Jalan yang terang benderang dan elok sekali. Dipagari jalan tersebut dengan keindahan bau2an. Di sekelilingnya penuh dengan kecantikan. Permulaan jalan itu ialah keyakinan dan keimanan (terhadap Allah). Tahap2nya ialah istiqamah dan ketaatan kepada ar-Rahman. Penghujungnya ialah syurga dan keredaan Allah.

Jalan Kedua - jalan yang gondol, terasing sunyi, penuh dengan kegelapan dan membinasakan. Permulaan jalan itu ialah bantahan dan keingkaran kepada Allah. Tahap2nya ialah kemungkaran dan kemaksiatan. Penghujung jalan itu ialah neraka yang menyala2 serta kemurkaan Allah.

Namun realiti hari ini, adik2ku, jalan kedua yang sering menjadi pilihan. Pandangan mata hati telah dikaburkan dengan pandangan nafsu. Dosa bukan sahaja menjadi sahabat, malah membuat dosa menjadi sumber mata pencarian. Dosa menjadi satu kelazatan. Hawa nafsu menjadi ganas. Jiwa manusia lebih cenderung kepada kejahilan.

Aku tahu, adik2ku, jiwa muda sentiasa bergelora untuk mencuba sesuatu yang 'baru'. Malangnya sesuatu yang baru itu selalunya adalah apa yang bertentangan syara'....ada yang ingin mencuba rokok, dadah, arak, malah ada yang lebih dari itu (untuk menuliskannya di sini pun aku amat takut!!)....na'uzubillah...yang semuanya mengundang murka Allah. Lebih tenat lagi, apabila jiwa manusia menolak ubat dan sukakan penyakit. Bukankah mengikut hawa nafsu itu penyakit? Tapi inilah yang berlaku hari ini, adik2ku. Sedarkah kalian?

Adik2ku yang aku ingat selalu,

Abdullah al-Mubarak telah berkata - aku dapati dosa itu mematikan jiwa manakala melakukan dosa hingga sampai peringkat ketagih akan mewarisi kehinaan. Meninggalkan dosa bermakna menghidupkan hati. Oleh itu, adalah baik bagi kamu agar menderhakai dosa.

Hari ini manusia gembira dengan dosa yang mereka lakukan. Hingga ke satu tahap, ada yang berkata sinis,"kalau Allah marah aku berbuat dosa, kenapa Allah tidak hukum aku sekarang? Hidup aku masih seperti biasa...gembira, banyak harta, apa yang aku mahu semua dapat...". Astaghfirullah...aku hanya mampu beristighfar membaca kenyataan ini, adik2ku.

Allah mengingatkan kita dalam surah al-Qiyamah : 36 yang bermaksud, "Apakah manusia menyangka bahawa ia akan dibiarkan begitu sahaja (tanpa dipertanggungjawabkan)?.

Adik2ku, aku tinggalkan kalian dengan pertanyaan dari Allah itu. Sama2lah kita bermuhasabah diri. Apa yang aku tuliskan adalah juga ingatan untukku sendiri.

Sekian dulu adik2ku. Semoga Allah izinkan aku mengutus surat2 lagi untuk kalian. Aku akan sentiasa mendoakan yang terbaik untuk kalian. Wassalam.

1 comment:

north face factory outlet said...
This comment has been removed by a blog administrator.