Tuesday, July 21, 2009

Pisang tanduk nangka

Saya suka ke Pasar Tani kerana saya akan ada banyak pilihan untuk keperluan dapur :). Sabtu lepas kami berpeluang ke Pasar Tani dan kami jumpa dengan setandan pisang yang banyak sisir seperti pisang nangka, tapi besar saiznya seperti pisang gading.
Kata penjualnya ia adalah kacukan di antara pisang nangka dengan pisang tanduk yang telah dilakukan oleh MARDI. Kami membeli 3 biji, satu kami goreng mentah. Sedap. Kata penjualnya ia sesuai untuk dibuat kerepek pisang. Gambar pisang mentah tu pada hari Sabtu dan pisang yang masak tu pada pagi Isnin. Rasa yang masak lebih kepada pisang nangka, tapi ada sedikit rasa pisang tanduk.
Teringat pula satu kisah di zaman Rasulullah saw dulu. Satu ketika Rasulullah saw mendapati penduduk Madinah sedang mengkahwinkan kurma, lalu Rasulullah saw bertanya mengapa mesti kurma itu dikahwinkan, mengapa tidak dibiarkan begitu sahaja. Petani2 kurma itu pun menghentikan mengkahwinkan kurma. Kemudian ternyata pengeluaran kurma pada musim itu menurun. Para petani kurma itu pun melaporkan kepada Rasulullah saw hal tersebut. Maka keluarlah sabda Rasulullah saw : Antum a'lamu bi umuuri dunyaa kum - Kamu lebih mengetahui urusan dunia-mu.
Hari ini banyak sebenarnya kacukan yang telah dihasilkan oleh manusia terhadap buah2an, ini termasuklah cempedak nangka, buah jambu, mangga epal, duku langsat, dll. Semua itu sebenarnya untuk mengingatkan kita kepada Yang Maha Pencipta. Manusia diberi akal untuk memikirkan apa yang terbaik untuk kehidupan mereka. Cuma malangnya hari ini, ramai manusia yang menggunakan akal untuk tujuan yang salah, bukan untuk memikirkan tentang kebaikan. Wallahua'lam.

1 comment:

Anonymous said...

salam..

saya amat dhaif dalam mengenal nama nama pisang. sangat fail !