Sunday, July 19, 2009

Makan apa hari ni, Mi?

Dua anak saya amat suka makan. Berbakul2 pujian tentang masakan saya jika apa yang dimasak menepati selera mereka. "Mi, kita boleh buka restoran bila kakak besar nanti, sebab umi masak sedap sangat hari ni", itu antara yang biasa diucapkan...bodek umi le tu...

"Umi nak masak apa hari ni?", kakak bertanya sebelum pergi ke sekolah.

"Umi, masak UFC (Umi's Fried Chicken) ye hari ni", pujuk Ahmad di waktu yang lain.

"Mi, esok umi masak lemak cili api ayam ye", pinta kakak selepas makan malam.

"Mi, masak tomyam ye, Mi!", kata Ahmad.

Dialog di atas adalah di antara dialog2 biasa untuk saya setiap hari. Anak2 yang berdua ni memang selalu teruja dengan apa yang saya akan masak setiap hari sebagai menu utama. Adik Yam je yang selalu kata, " Adik dah jemu ayam la, Mi. Adik nak makan ikan masin", dan betul, adik Yam lebih senang memilih ikan masin dan sayur berbanding ayam, makan ayam hanya sikit2. Cuma sejak akhir2 ni dia dah mula makan berlaukkan ayam semula.

Teringat waktu saya kecil dulu. Adik beradik ramai tapi abah dan mak cuma menoreh. Kami makan apa yang ada. Paling sedap bila sesekali berlaukkan ayam belaan sendiri yang dimasak kari. Waktu tu mak mesti masak nasi lebih. Sebenarnya kami lebih banyak makan nasi dengan kuah sahaja...tapi itu dah cukup menyelerakan.

Bila bersekolah menengah, jarang bersarapan atau makan di kantin kerana tiada wang saku. Bila balik petang, baru makan. Akibatnya saya mendapat gastrik hingga sekarang. Suami juga begitu, semuanya kerana kurang makan (kesusahan di waktu kecil kami berdua, sama). Tapi pengalaman itulah yang mengajar kami untuk bersyukur dengan apa yang ada sekarang ni. (Tapi kami tidak mengalami gastrik setiap kali Ramadhan...Maha Pengasihnya Allah!!)
Hari ini, anak2 kami ke sekolah berbekalkan RM1 walaupun sekolah menyediakan sarapan pada pukul 10 pagi dan makan tengahari pada pukul 1. Adakalanya mereka teringin membeli makan lain, cukuplah RM1 tu.

Sesekali terfikir, kalau anak2 mengalami seperti apa yang kami alami waktu kecil dulu, mampukah mereka menghadapinya?

No comments: