Tuesday, May 5, 2009

Dr. Krishna

Pertama2 aku sentiasa memanjatkan rasa syukur aku pada-Nya kerana aku ada pilihan...pilihan untuk menjadi surirumah sepenuh masa. Juga rasa syukurku kepada-Nya kerana punya suami yang amat memahamiku. ...............................

Aku selalu dengar cerita tentang doktor ini dari mak mentuaku. Dia seorang yang lemah lembut, memanggil mak mentuaku "mak", amat berhati2 bila bercakap.

Cuti baru ni anak2 kami demam di kampung, jadi kami membawa mereka ke klinik Dr.Krishna. Betul seperti yang mak kata tentangnya.

Seperti biasa aku akan beritahu semua tanda2 demam yang anak2 alami kerana aku tak mahu doktor tersalah bagi ubat. Habis aku bercakap, dia bertanya padaku,"Akak(dia jauh lebih berumur dariku) ni, cikgu ke?", tanyanya sambil mencatat sesuatu.

(Panggilan cikgu untukku adalah biasa dari hampir setiap orang baru yang aku temui...entah dimana 'cop' cikgu itu padaku, walaupun ia telah aku tinggalkan lebih sedekad lalu)

"Dulu....sekarang saya surirumah, jaga anak2 dan ajar anak apa yang saya tahu".

"Bagus. Isteri saya staf nurse di sebuah hospital kerajaan, menjadi pembantu tetap di dewan bedah. 13 tahun bekerja, gaji RM1,900 sebulan...juga berhenti kerja, jaga anak2, memasak", katanya sambil sibuk memeriksa dik Yam.

"Tentu ia satu keputusan yang berat", aku menduganya.

"Betul, tapi kadang2 dalam hidup kita, kita mesti membuat pilihan yang kita rasa terbaik. Betul tak?", dia bertanya kepada saya. Tangannya tetap sibuk mencatat.

"Betul", saya mengiyakan.

"Tapi semua orang bising, mereka kira berapa banyak isteri saya rugi sepanjang 18 tahun berikutnya sehingga sampai umur pencennya", dia menambah.

"Betul, doktor. Itu juga yang saya alami...orang lain tolong kira berapa saya rugi bila saya mengambil keputusan untuk menjadi surirumah sepenuh masa".

"Orang mengira dari segi material, betul tak? Bukan semua perkara boleh dikira secara material, kan?".

"Betul, doktor, dan tak ramai orang berfikir seperti doktor, isteri doktor dan saya fikir".

"Ya, betul", balasnya, sambil membukakan pintu biliknya untuk saya dan anak2.

Aku percaya, setiap orang ada pertimbangan kepada setiap pilihan, dan apa yang aku juga isteri Dr. Krishna pilih adalah satu pilihan yang kami rasakan terbaik untuk dibuat...selebihnya aku berserah kepada-Nya. Dugaan dan cabaran adalah asam garam kehidupan.

Semoga Engkau memberiku kesabaran, Ya Allah, untuk aku melakukan yang terbaik sebagai seorang isteri dan ibu. Amin.

1 comment:

Ahliahnizam said...

Salam.

Secara peribadi, saya bangga menjadi suri rumah sepenuh masa. Lebih banyak masa untuk anak-anak dan suami. Ibu adalah sekolah pertama anak-anak.

Kita serupa .... :)