Sunday, May 10, 2009

Hari Ibu & Hari Bapa...Ada ke?


Dalam surah al-Isra' : 23-24 Allah berfirman yang terjemahannya seperti berikut :

"Dan Tuhan mu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah berbuat baik kepada kedua ibubapa. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua2nya sampai berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali2 janganlah engkau mengatakaqn kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah engkau membentak keduanya, dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang baik.

Dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah, "Wahai Tuhan-ku! Sayangilah keduanya sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku pada waktu kecil."

Dalam satu huraian hadis Rasulullah saw yang menyebut tentang bid'ah, Zainab Al-Ghazali menyebutkan salah satu bid'ah itu ialah sambutan hari ibu & hari bapa. Dia melontarkan persoalan wajarkah seorang ibu itu didurhakai, diabaikan dan dikhianati disepanjang perjalanan hidupnya, lalu hanya dikhususkan pada satu hari tertentu untuk dimuliakan, ditaati dan disambung hubungan dengannya?.

Bagiku dan suamiku, hari2 adalah hari ibu&bapa. Setiap detik dan ketika kami mengingati, menyayangi, mendoakan untuk kedua ibubapa kami. Kami tidak perlu menunggu Hari Ibu untuk kami pulang menjenguk mereka, memberikan hadiah kepada mereka atau bagi bapa kami yang telah pergi menemui-Nya, kami tidak perlu menunggu Hari Bapa untuk mengingati mereka melalui kenduri2 aruah dan sebagainya. Doa untuk mereka yang telah tiada tidak pernah putus dari kami.

Betul seperti kata Zainab al-Ghazali seperti yang aku catatkan di atas tadi, ada orang yang tidak kisah pun tentang ibunya melainkan pada Hari Ibu. Hari2 lain, si ibu menunggu dengan penuh harap, bilalah agaknya anak2 akan pulang menjenguknya. Jauh @ dekat jarak yang memisahkan antara anak2 dengan ibu, bukan penentu kepada ketaatan untuk anak2 datang menjenguk si ibu. Andai tinggal di sebelah rumah ibu pun belum tentu si ibu akan diziarah setiap hari dek kerana kesibukan yang tidak berkesudahan.

Pengalaman mengandung dan melahirkan memberikan keinsafan kepada aku dan suami tentang betapa beratnya ujian dan tanggungjawab ibu membesarkan dan mendidik kami. Sebaik aku melahirkan anak sulungku 11 tahun lepas, aku teringat semua kepayahan ibuku yang hidup dalam serba kedaifan untuk membesarkan kami. Seperti ada satu rasa yang Allah beri padaku untuk lebih menyayangi dan mengasihi ibuku. Begitu juga suamiku, melihat kepayahan aku mengandung dan melahirkan anak2 kami, rasa kasih dan sayangnya kepada ibunya bertambah kuat. Ia bukan sesuatu yang kami buat2 atau reka2 untuk merasainya. Subhanallah.

Ya Allah, ampunilah dosa2 kami dan dosa2 kedua ibubapa kami. Kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihani kami sejak kecil. Berilah rahmat-Mu untuk mereka dan untuk kami. Amin

No comments: