Tuesday, June 24, 2008

Tiada suara keras di rumah kami - Tsana al-Banna

Sikap pertama seorang ayah yang berjaya adalah bila dia mempunyai perhatian yang menyeluruh terhadap anak2nya. Tetapi saat seperti inilah yang hilang dari ramai para ayah. Bahkan tidak sedikit para da'i yang kurang memiliki perhatian terhadap perkembangan anak2nya dengan dalih kesibukan dan perhatiannya sepanjang hari di luar rumah untuk berdakwah. Lalu ketika pulang, anak2 telah lelap tidur. Mereka sedikit sekali memberi bekal yang cukup dan bermanfaat untuk anak2nya.

Tapi itu tidak terjadi pada Imam Hassan al-Banna yang fikirannya ditumpukan untuk membangun umat. Rumah beliau dan anak2nya tetap mendapat perhatian yang besar, diiringi keseriusan dalam bentuk peraturan dan pertarbiyahannya.

Tsana bercerita, " Kami tidak pernah merasakan adanya beban kegiatan yang dirasakan ayah selama di rumah. Contohnya, kami tidak melihatnya seperti kebiasaan orang yang kerap berteriak atau bersuara keras di dalam rumah atau seumpamanya akibat dari tekanan mental dan fizikalnya setelah penat bekerja di luar. Bahkan yang paling penting dalam kehidupan ayah adalah soal pengaturan keluarga. Jika anda membaca bagaimana cara kehidupan ayah, engkau akan lihat bahawa semuanya berjalan sesuai apa yang dicontohkan Rasulullah saw."

Siapa tidak kenal dengan Hassan al-Banna. Seorang mujahid dan mujaddid ulung di abad 20. Beliau pengasas kepada gerakan Ikhwanul Muslimin di Mesir. Gerakan ini amat mencintai Islam serta menginginkan Islam diagungkan di seluruh dunia. Beliau menemui syahid dengan ditembak mati pada waktu zohor 12 Februari, 1949. Apabila beliau bercakap, ia dapat menggembirakan saudaranya. Beliau sedikit sekali berdebat. Apabila beliau ketawa, tidaklah melewati batas senyum. Beliau tidak bergurau kecuali sedikit. Beliau menghabiskan masanya dengan melakukan kerja2 yang serius dan berfaedah.

Saya surirumah sepenuh masa. Bila waktu petang tiba dan anak2 balik dari sekolah, susahnya untuk tetap berlemah lembut melayan anak2 setelah penat seharian dengan kerja2 rumah. Setiap kali berazam untuk berlemah lembut dengan anak2, pasti ada ujian menanti.........

No comments: