Monday, April 18, 2011

Umi kata tak elok...

"Bang, belikan umi suratkhabar, bang. Umi tunggu kat kereta".

"Ok, Mi. Upah?...hehe...".

Lima minit kemudian abang sampai di kereta dengan suratkhabar dan jajan di tangan. Saya mencapai suratkhabar sambil mengucapkan terimakasih....cuma seperti ada yang tak kena...tapi terus bergerak balik ke rumah.

Sampai di rumah, saya membelek suratkhabar mingguan tersebut. Hmm...ternyata, ada yang kurang...

"Bang, kenapa bahagian tengah suratkhabar takde? Abang ambil yang pakcik tu punya ke?", angin dah naik sikit di kepala...

"Takk...abang ambil yang pakcik tu susun untuk dijual lah, Mi".

"Habis tu...mana bahagian tengah tu? Biasa kan ada? Umi nak baca ruangan menanam pokok dan ruangan kesihatan...tapi takde pulak....".

"Abang tinggalkan kat sana...kan umi selalu cakap, bahagian tengah tu tak soleh, banyak gambar yang tak tutup aurat, banyak cerita yang tak sesuai untuk abang dan kakak baca...jadi abang tinggalkanlah kat atas meja pakcik tu tadi", abang menjawab dengan yakin tanpa ragu.

Saya sedikit geram sebab ada ruangan umum yang biasanya memberi maklumat yang berguna selepas kita membacanya. Tapi akhirnya saya mengalah dan meminta maaf kepada abang kerana sedikit emosional.

Bila suami balik petang tu, saya bercerita apa yang berlaku. Dibalas oleh suami, "Baguslah abang buat macam tu...itu bermakna 'tarbiyah'nya berjalan...selama ni kan umi yang selalu ingatkan anak2 supaya tak baca bahagian tengah suratkhabar mingguan tu yang tak sesuai untuk anak2 kita baca. Bila dia buat macam tu, bermakna dia ingat apa umi kata kat dia selalu...kan itu yang kita nak, betul tak?".

Betul. Itu apa yang kami mahukan. Setiap suratkhabar mingguan yang di beli, saya akan mengambil bahagian yang berkaitan dengan artis lalu saya letakkan di sudut ruang dapur. Anak2 hanya akan membaca ruangan kartun atau maklumat menarik yang tidak menjolok mata dan minda. Bukan setiap hujung minggu kami membeli suratkhabar kerana pembelian juga bergantung kepada tajuk besar di halaman pertama suratkhabar. Kami tidak mahu bersoal jawab dengan anak2 ke atas perkara2 yang sepatutnya menjadi rahsia tetapi menjadi tajuk utama yang dibesar-besarkan.

Membaca jambatan ilmu, tapi kita adalah apa yang kita baca.

No comments: