Thursday, April 21, 2011

Mudahkanlah

Suami saya ditanya oleh seseorang baru2 ini, " Masa kahwin dulu, hantaran berapa?".

"RM$$$$", balas suami.

"Bukan ke orang Muar biasanya minta hantaran tinggi?".

"Takkk...bapa mentua saya baik. Dia tak minta pun banyak mana saya kena bagi". Kenalannya mengangguk2 faham.

Saya juga tak ambil tahu berapa bakal suami saya nak beri sebagai hantaran waktu itu. Kami juga tidak pernah menyebutkannya dalam perbincangan2 yang kami buat (bersama mahram) sebelum waktu pernikahan dan kenduri kami. Arwah abah juga tidak pernah bertanya saya tentang hal itu.

Alhamdulillah, semuanya Allah mudahkan walaupun tanpa hantaran yang mahal atau barang hadiah yang pelbagai. Semuanya biasa2 sahaja. Semua wang hantaran saya beri pada abah untuk perbelanjaan kenduri. Hari ketiga selepas kenduri, abah memberi sebahagian wang hantaran itu, "Buat belanja...", kata abah. Kami gunakan untuk membeli mesin basuh untuk rumah sewa kecil kami.

Orang kata, rumahtangga dibina. Betul. Kita belajar sedikit demi sedikit tentang kehidupan berkeluarga. Kita belajar memahami pasangan kita. Kita belajar untuk sama2 susah. Kita belajar untuk membuat keputusan bersama....pendek kata, semuanya bersama dari perkara kecil hinggalah perkara besar.

Apa yang untungnya, perkahwinan yang sederhana tanpa pembaziran, sebenarnya lebih membahagiakan. Apa tidaknya, kami tidak perlu fikirkan tentang hutang kerana kami (termasuk kelaurga kami) melakukannya menurut kemampuan yang ada. Kami tidak memikirkan "apa orang kata nanti?".

Senarionya amat berbeza hari ini. Ramai orang2 yang kami kenali, jika bercakap tentang hari perkahwinan, kata2 yang dipegang adalah "Kahwin hanya sekali"...lalu pembaziran pasti berlaku. Ibubapa sekarang juga jarang mengambil pendekatan 'memudahkan perkahwinan'. Wang hantaran yang disebutkan adakalanya membuat kami geleng kepala dengan persoalan, "Dari mana dia dapat duit sebanyak tu?...dengan nak buat kenduri lagi..".

Pensyarah kami dulu kata pelajar Accounting berfikiran konservatif. Mungkin betul kata2nya itu untuk kami berdua. Kami banyak berfikir dengan setiap tindakan yang akan kami buat. Ini termasuklah tentang perkahwinan. Kami tak fikir pun dulu "kenduri kahwin kita besar mana?"...tapi kami fikirkan "macamana kita nanti selepas bernikah?...kemana arah kita nak bawa keluarga kita?".

Anak2 kami dah mula besar. Sesekali kami berbincang, kami harap kami ibubapa yang memudahkan anak2 kami ketika sampai saatnya mereka berumahtangga kelak. Tapi sebelum tiba ke saat itu, BANYAK DAN BESARnya tanggungjawab dan kewajipan yang MESTI kami buat.

Ya Allah, bantulah kami. Mudahkan urusan hidup kami. Berkati ibubapa kami yang memudahkan urusan permulaan kehidupan berkeluarga kami. Ameen.

No comments: