Wednesday, December 29, 2010

Ujian Kebendaan

Saya selalu bersms dengan teman rapat yang seorang ini. Banyak yang kami 'bualkan' melalui sms (kalau becakap melalui telefon pasti bil melambung tinggi!). Topik anak2 dan cabaran mendidik mereka masakini adalah topik utama dalam perbincangan. Bukan sedikit cabaran dan ujian dalam mendidik anak2 di zaman millenium ini. Saya dan suami juga, setiap hari pasti ada perbincangan yang berkaitan dengan anak2.

Kami selalu teringat tentang hadis baginda Rasulullah saw yang menyatakan ibubapa adalah penentu samada anak2 menjadi yahudi, nasrani atau majusi....bermakna, sebelum kita menyalahkan persekitaran luar yang katanya membawa pengaruh buruk kepada anak2, kita wajar menyalahkan diri kita, ibubapanya, terlebih dahulu. Bukankah satu jari yang menuding kepada orang lain, empat jari lagi akan menuding kepada diri kita sendiri?


Di antara sms yang terkesan di hati saya..."mudah2an generasi kita matang dalam menilai kehidupan dengan nilai yang Allah perintahkan. Matlamat yang jauh hanya boleh dilihat dengan hati dan akal yang ada hubungan dengan Allah. Kita bimbang anak2 jadi buta dengan racun jahiliyyah. Lagi bimbang jika kita ibubapanya sendiri yang menyuapkan anak2 tu dengan racun itu...keselesaan hidup menyebabkan kita tidak berhati2 dalam memberi untuk anak2...kita tidak dapat membezakan mana satu kehendak, mana satu keperluan...".


Dalam kehidupan yang telah Allah bentangkan di hadapan kita kini, terlalu banyak ujiannya. Kesenangan dan kemewahan adalah di antara ujian2 itu. Dengan wang yang kita ada, kita mampu memiliki hampir setiap benda yang kita ingini....tidak terkecuali anak2 yang katanya kita sayang, kita manjakan mereka dengan kebendaan. Adakalanya kita tidak berkira dalam memberi...asalkan ada duit, semuanya jadi. Sedangkan banyak yang kita kena berbincang dengan anak2 tentang kemana wang kita dihabiskan....perlu atau tidak sesuatu benda itu untuk diperolehi....dll.

Kadang2 saya terfikir, di mana silapnya ada anak2 yang telah berkeluarga masih bergantung harap lagi kepada ibubapa untuk urusan hidup mereka, terutama yang berkaitan dengan wang....lebih2 lagi jika ibubapanya memang berkemampuan dari segi kewangan. Saya selalu menyuarakan kebimbangan ini kepada suami...saya tidak mahu anak2 kami jadi demikian. Kami mahu anak2 kami matang dalam menjalani kehidupan. Itu sebabnya, banyak perkara yang kami bincangkan, kami libatkan sekali anak2. Mungkin mereka belum begitu memahami bagaimana kehidupan ini perlu diuruskan, tetapi itu bukan alasan untuk kami mengabaikan mereka dalam setiap keputusan yang diambil.

Sabar kunci utama (terimakasih ayah, selalu sabar dengan umi dan anak2)....dan yang paling penting kita ada DIA untuk mengadu dan mengharapkan pertolongan.

No comments: