Thursday, September 30, 2010

Tv

Suara dari dapur, "Mak ngah makanlah kuih tu.."

Mak ngah kata,"Biasa jer....", sambil membuat memek muka.

"Mak ngah, makanlah makanan tu".

"Hmm...biasa jer", pun dengan memek muka yang sama.

Saya sedang menonton tv dengan anak2. Iklan itu biasa keluar dan anak2 biasanya tak ambil kisah pun. Tapi hari itu abang bersuara, "Tak baikkan, Mi macam tu. Nabi Muhammad kalau tak suka makanan tu, nabi akan diam aje kan".

"Ye, kalau kita tak suka kita diam je...Lebih2 lagi kalau kita berziarah ke rumah orang, tak boleh cakap macam tu. Boleh buat orang kecil hati atau sakit hati".

Saya selalu bersama anak2 ketika menonton tv kerana saya boleh buat ulasan selari terhadap apa2 yang tidak sesuai dipaparkan untuk tontonan anak2 samada iklan atau cerita/drama hatta kartun sekali pun kerana kartun2 yang dialihbahasakan setiap hari di tv adakalanya agak merapu. Tidak dinafikan adakalanya anak2 lebih mudah mengingat perkataan2 yang kurang enak untuk didengar.

"Umi....jangan tengok umi, iklan tak soleh tu....nampak aurat", kata dik Yam sambil mendepakan tangannya di hadapan skrin tv dengan harapan kami semua tidak melihatnya.

Hanya cerita2 terpilih sahaja yang kami benarkan anak2 menonton, pun dengan salah seorang dari kami ada bersama anak2 supaya kami dapat memantau apa yang ditonton. Cukuplah tv kecil yang kami ada...rasanya dah takde orang berminat tv jenis tu yang kami beli 12 tahun lepas....itu pun dah cukup untuk kami risaukan dengan apa yang anak2 tonton.

No comments: