Wednesday, December 10, 2008

Peringatan untuk diri

Membaca kisah di sebalik tragedi di Bukit Antarabangsa, membuat saya terfikir, agaknya kemewahan dan kesenangan hidup boleh menyebabkan manusia lupa tentang kesusahan orang lain. Di antara yang terbaca, ada penduduk yang tidak terlibat dengan tanah runtuh itu membuat laporan kepada polis, katanya terlalu ramai penyelamat yang berada di kawasan tragedi dan sekitarnya termasuk berdekatan dengan rumahnya. 'Privacy'nya terganggu katanya. Berita lain yang terbaca, penduduk taman berhampiran tempat tragedi membantah cadangan untuk membina jambatan kekal yang boleh digunakan untuk tujuan kecemasan, yang akan dibina bersambung dengan taman mereka. Pun alasannya akan mengganggu kehidupan mereka jika jambatan itu siap dan boleh digunakan. Macam-macam......

Kami ke Shah Alam baru2 ni kerana suami mendaftar semester baru. Peluang yang ada digunakan untuk bercuti bersama anak2. Saya dan anak2 berehat di tepi tasik Shah Alam sambil menunggu urusan suami selesai. Terlihat seorang kakak pertengahan umur membersihkan daun2 di sekitar taman yang agak luas itu. Rasa kasihan timbul dihati. Teringat kakak sendiri yang bertungkus lumus berusaha untuk meneruskan kehidupan.

Hari ke-2 kami ke tasik lagi. Anak2 tak puas bermain. Kakak semalam saya cari. Dalam hati berkata, aku akan menyesal jika tidak melakukannya. Saya berjaya mendekatinya. Dia agak tersipu kala saya menyapanya dan kelihatan ingin cepat2 pergi. Saya memanggilnya, "kak....", sambil menghulurkan apa yang ada di tangan. Dia masih tersipu untuk mengambil, tapi saya senyum dan memegang tangannya. Untuk mengurangkan rasa malunya, saya bertanya tempat tinggalnya. Katanya di Kampung Jawa. Terimakasihnya bertalu2 keluar dari mulutnya sambil mendoakan kemurahan rezeki untuk saya. Saya mengaminkan doanya. Saya terharu. Saya tidak mengharapkan apa2 darinya. Saya hanya mengharapkan Allah terima amal yang amat sedikit itu. Moga Allah ampunkan dosa2 saya.

Suami saya selalu berkunjung ke rumah seorang yang alim di kampungnya. Banyak nasihat2 yang diberi. Salah satunya dia mengingatkan suami saya bahawa dalam setiap gaji yang diterima, 2.5% adalah untuk orang lain yang memerlukan. Kita semua tahu itu. Itu juga yang sedang kami amalkan. InsyaAllah, ia tidak mengurangkan rezeki yang Allah kurniakan untuk kita. Subhanallah. Tulisan ini bukan ditulis dengan maksud menunjuk2 tapi mengajak orang lain untuk sama2 beramal. Mungkin sedikit, tapi bukankah itu lebih baik jika ianya berterusan, sebagaimana yang telah Rasulullah pesan kepada kita?.

Di mana2 kita pasti terjumpa orang2 susah - di pasar, di tempat tinggal kita, di R&R sewaktu kita bermusafir, di taman sewaktu kita beriadah bersama anak2, di stesen minyak yang kita singgahi.... Allah yang cukupkan rezeki kita.

2 comments:

nurhuda_cahayapetunjuk said...

Assalamualaikum..

Kak..

Rezeki yang Allah berikan dikongsi bersama dengan orang-orang yang memerlukan..mudah2han..rezeki yang diperolehi diberkati Allah S.W.T.
Subhanallah...Maha Suci Allah..Allah Yang Maha Penyayang dan Maha Pengasih..

aniisma said...

Assalamualaikum Ita

Insyallah pesanan orang alim itu akan cuba diamalkan.

Berguru pada yang tahu..tidak pernah merugikan..thanks for sharing