Tuesday, December 16, 2008

Kena Beritahu....

Seorang bapa marah menyinga bila mengetahui anak gadisnya mengalami gangguan seksual di tempat kerjanya. Mahu 'diparang'nya manusia yang menganggu anak gadisnya itu, mujur ditenangkan oleh anak lelakinya. Tanpa menunggu lama, anaknya diminta berhenti dan mencari kerja lain.

Sebelum kita menyalahkan orang lain akan apa yang berlaku, seharusnya kita merenung ke dalam diri sendiri : adakah kita sebagai ibubapa telah melakukan tanggungjawab yang sepatutnya dilakukan oleh ibubapa? Sudahkah kita memberitahu anak2 kita bahawa menutup aurat yang sempurna itu wajib bagi setiap orang Islam? Sudahkah kita memberitahu anak2 yang telah akil baligh bahawa mereka akan menanggung sendiri perkara buruk dan baik yang mereka lakukan? Tahukah kita bahawa sebenarnya anak2 kita telah memasuki alam kedewasaan?

Menurut Prof.Madya Dr Halina Haliza Siraj, ibubapa mesti ambil tahu bila masanya anak2 kita telah memasuki alam dewasa. Dia agak hairan, hari ini kebanyakan bapa bukan seorang yang garang tetapi mereka tidak kisah untuk mengambil tahu hal ini. Sedangkan bapa kena beritahu apa yang patut anak2 tahu tatkala anak2 menuju kedewasaan. Pengalamannya ketika pertama kali didatangi haid, bapanya memberitahu bahawa dia akan menanggung sendiri buruk(dosa) dan baik(pahala) setiap apa yang dilakukan. Dia menangis kerana takut apa akibatnya jika dia melakukan perkara buruk dan menyalahi agama.

Apa juga perubahan yang dialami anak2 di sepanjang proses kedewasaan mereka, mesti diterangkan kepada anak2. Jangan biarkan anak2 mencari maklumat sendiri dari sumber @ cara yang salah. PM Dr. Halina seterusnya melontarkan persoalan, jika anak2 perempuan boleh diketahui waktu 'dewasa'nya, adakah ibubapa juga peka dengan waktu 'dewasa' anak2 lelaki? Dari pengalamannya, hampir tiada ibubapa yang sedar akan anak lelakinya yang telah memasuki alam dewasa. Katanya, adalah menjadi tanggungjawab bapa terutamanya untuk bertanya dan berbincang tentang hal ini dengan anak2 lelaki mereka.

Berbalik cerita di atas tadi. Pakaian menjolok mata atau lebih tepat tidak menutup aurat boleh menjadi sebab kepada gangguan seksual. Ibubapa jarang mengambil kisah apa yang anak2 pakai. Kadang2 si ibu elok berpakaian menutup aurat, anak gadisnya pula bertudung tapi sibuk tarik bahagian depan baju supaya tidak nampak perut. Bukankah lebih baik jika betul cara menutup auratnya? Saya tahu naluri anak perempuan sulung kami, adakalanya dia teringin berseluar panjang. Kami izinkan tapi banyak syarat yang mesti dipatuhi. Baju-T berlengan panjang banyak terjual, tapi sempit dan pendek walaupun bahagian lengannya panjang berjela. Dari satu kedai ke satu kedai, akhirnya kami terpaksa mencari di kedai 'bundle'. Ada, walaupun ia sebenarnya untuk orang dewasa, tapi ia menepati ciri2 yang kami cari.

Semua ini perlukan kesabaran dari ibubapa untuk memberi kefahaman kepada anak2 kenapa orang Islam mesti menutup aurat dengan sempurna. Ibubapa juga bertanggungjawab untuk sentiasa mengingatkan anak2 yang telah baligh apa yang boleh dan apa yang tidak boleh dilakukan. Proses memberitahu, mengambil tahu, menasihati,...tidak akan berhenti selagi kita dan anak2 masih bernafas. Subhanallah. Semoga Allah membantu kita.

2 comments:

Ibnurashidi said...

Salam ziarah umi jah...

Saya setuju benar tentang tata cara berpakaian..itu adalah antara faktor yang utama berlakunya kes gangguan seksual sebegini..banyak sekali..

Punca harus dicari barulah fikir bagaimana mahu menyelesaikan..pokok takkan bergoyang kali tiada angin bertiup..atau orang menggoyangnya.

abdullahjones said...

:)