Saturday, August 23, 2008

Salahguna hp


Hampir setiap hari handphone saya dan suami menerima mesej2 yang tidak diundang. Isinya tidak lain tidak bukan untuk melihat aksi2 panas - dari Ema, Eja, Liza, Lina, Tipah, dan macam2 nama lagi. Handphone kami tak canggih - setakat untuk kegunaan asas sahaja - menerima & menghantar mesej @ panggilan, tiada kamera @ kemudahan untuk download mesej bergambar. Jika ada pun, kami tidak berhajat untuk melayan mesej seumpama itu.


Cuma saya terfikir anak2 remaja sekarang hampir semuanya mempunyai hp dan pastinya canggih mengikut perubahan teknologi kini. Setakat untuk download aksi2 panas itu tidak menjadi masalah. Adakah ibubapa sedar akan perkara ini? Adakah ibubapa punya masa untuk memeriksa hp anak masing2 untuk memastikan anak2 tidak melihat aksi2 itu? Atau jika hp anak kita tidak canggih (seperti hp saya), mereka boleh 'tumpang sekaki' di hp rakan2 mereka.

Inilah di antara perkara2 yang menggusarkan kami sebagai ibubapa. Ledakan teknologi disalah gunakan untuk kegiatan tidak bermoral.

Masih adakah masa kita untuk dekat dengan anak2? Masih adakah masa kita untuk menghayati ajaran Islam? Masih adakah masa kita untuk duduk bersama2 anak untuk membaca dan menghayati al-Qur'an? Betulkah Rasulullah itu ikutan kita?

Anak2 kita adalah pemimpin akan datang. Tapi jika dilihat akan kehidupan remaja kita hari ini, bolehkah mereka memimpin? Kalau bukan negara pun yang hendak dipimpin, bagaimana mereka hendak memimpin keluarga? Bagaimana hendak memimpin jika diri sendiri pun tidak terpimpin?

Ya Allah, tunjukkan kami jalan yang lurus, jalan yang Kau redhai. Beri kami kejayaan dunia dan akhirat. Ameen.

No comments: