Monday, March 4, 2013

Allah bayar 'cash'

Kakak suka bercerita setiap kali ada pengalaman baru. Sepanjang jalan balik dari menjemputnya di asrama, pasti ada cerita menarik untuk dikongsi. Biasanya kami akan respond kepada cerita2nya itu ke arah yang positif....kami mahu anak2 ceria dan gembira....bukan anak2 yang berfikiran negatif dan pesimis.

Balik baru ni, kakak bercerita. Satu hari tu, kakak haus sangat bila habis kelas petang. Jadi kakak beli aiskrim yang Makcik Zam buat dan jual. Sampai di kantin, ada pula anak makcik kantin kat situ...dia tengok aiskrim kakak. Alamak...kakak haus sangat ni...adik tu pula OKU...kakak rasa tak patut la pula kakak pentingkan diri sendiri. Kakak tanya pada makcik kantin tu, adakah adik ni boleh makan aiskrim yang kakak beli, makcik kata boleh. Jadi dengan separuh hati kakakpun bagilah kat adik tu. Makcik tu senyum kat kakak lalu menghulurkan RM1. Kakak tolak sebab kakak kata kakak ada duit. Makcik tu kata tak apa, ambil je, pegi beli aiskrim untuk awak pula. Tapi aiskrim tu 20 sen je, kakak keberatan mengambilnya. Tapi akhirnya kakak mengalah juga lalu mengambil dan mengucapkan terimakasih kepada makcik kantin tu.

"Kakak tahu sebab apa makcik bg RM1? Sedangkan Allah kata satu kebaikan balasannya sepuluh?", ayahnya sengaja menduga.

"Entah...tapi kakak dah ikhlaskan hati bagi adik tu aiskrim kakak".

"Sebab mula2 kakak rasa berat, kan...jadi kakak hanya separuh hati je masa tu, bukan sepenuh hati. Tapi Allah balas juga kebaikan kakak tu", sambung ayahnya.

"Allah bayar cash ye, yah!", kakak menambah.

"Ye...sekarang ni, banyak yang Allah bagi balasan masa tu juga. Jadi kita kena sentiasa berhati2 kalau kita nak buat jahat...Allah sentiasa melihat dan Maha Mengetahui", nasihat ayahnya.

"Ye lah, yah....".

Tidak rugi kita memberi, kerana ada banyak lagi pemberian Allah untuk kita yang adakalanya tidak kita minta tetapi Allah beri juga. Sesungguhnya Allah lah Pemilik segala2nya. Mintalah apa sahaja kebaikan daripada-Nya.

6 comments:

Ummu Thahirah said...

Terima kasih banyak akak atas coretan-coretan yg sgt memberi makna pada saya. Anak-anak masih kecil, namun saya sgt perlu pada experience biah solehah. Dr blog akak dan lain-lain sy juga dapat 'mengalaminya'. Alhamdulillah, Allah Maha Pemurah T_T teruskan menulis ye akak.. dr pertama kali baca saya sdh tertawan ^^

ROS said...

Terimakasih Ummu Thahirah. Ia sekadar perkongsian pengalaman yang tidak seberapa...ada lagi pengalaman orang lain yang lebih menarik. Akak cuma nak anak2 baca cerita tentang mereka bila mereka besar nanti.

ZiiiHann said...

Alhamdulillah...walau ianya hanya sebatang aiskrim...balasan baik...dunia dapat...akhirat seperti dijanjikan...sudah pasti dapat

balidogen said...

Bali Spa
Jasa seo bali
Jasa design web bali
Nusa Dua Restaurant
Kampung Ubud
Ibunda Bungalow
Home Balinese Traditional
Bali Wisata Murah
Bali Paket Wisata
Sewa Mobil di Bali
Bali Cheap Tour
Bali Tour Travel
Bali Rent Car
Bali Transportation Service
Bali Car Rental
Bali Travel Online
Bali Transportation Service
Bali Car Rental
Bali Travel Online
Bali Wisata Murah
Bali Paket Wisata
Sewa Mobil di Bali
Nusa Dua Restaurant
Bali Spa
Bali Transportation Service
Bali Car Rental
Bali Travel Online
Kampung Ubud, Ibunda Bungalow, Home Balinese Traditional

balidogen said...

sewa kereta di bali
bali wisata murah
sewa mobil di bali
car rentals in bali
bali car hire service
bali car transport
bali car rental service
bali car service

Ibu Anita said...

Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya Ibu Anita Tki Malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu.saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang bapak tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Sudah banyak para normal yg kami mintai angka togel dan uang gaib cuma Ki Witjaksno yg berhasil alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus. jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi Ki Witjaksno:0852_2223_1459. ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang kedua kalinya KLIK-> BOCORAN TOTO 2D 3D 4D 5D 6D