Thursday, June 4, 2009

Solat dan Doa


Saya sering diminta pendapat oleh adik2 dan anak2 buah apabila mereka kena membuat pilihan. Cuma adakalanya, pendapat ditanya selepas pilihan dibuat.

Jawapan saya sama, samada pendapat diminta sebelum atau selepas keputusan dibuat - solat(hajat/istikharah/taubat,dll) dan jangan berhenti berdoa. Hinggakan adakalanya saya rasakan mereka pasti tahu apa jawapan yang akan saya beri. Saya tak peduli, kerana semua yang berlaku ada dalam pengetahuan Allah kerana Dia Maha Mengetahui. Kelemahan kita, kita sering menilai sesuatu itu berdasarkan material atau berdasarkan apa yang kita nampak dan ketahui. Sedangkan Allah itulah yang Maha Mengetahui. Bukankah lebih cantik andai kita 'bercakap' dahulu dengan Allah sebelum kita membuat pilihan.

Al-Baqarah:45, dan terjemahannya : Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan (solat) itu sungguh berat kecuali bagi orang2 yang khusyuk.

Al-Baqarah:186, dan terjemahannya : Dan apabila hamba2-Ku bertanya kepadamu (Muhammad) tentang aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku....

Sesungguhnya kita hamba-Nya yang amat memerlukan Dia dalam setiap saat kehidupan kita. Kepada siapa lagi hendak kita meminta kalau bukan kepada-Nya? Sedangkan tiada Tuhan selain dari Allah yang Maha Mendengar dan Mengabulkan permohonan hamba2-Nya.

2 comments:

rossees said...

salam mak cik Ita.

Terima kasih kerana sudi datang ke rumah saya.

Harap dapat datang rumah mak cik jugak nanti insyaAllah; tapi hari-hari biasa tak boleh kerana abang pakai kereta pergi kerja.

Kalau ada apa-apa mak cik hubungilah saya ya!

Terima kasih!

Salaam

Ahliahnizam said...

Salam ....

Sama-sama kita doa & usaha semoga dengan solat yang kita kerjakan dapat mencegah dari perbuatan mungkar, dan menarik nusrah Allah swt, Insya-Allah :)