Monday, May 9, 2011

Cerita kakak

Bulan pertama.

"Umi, ayah...kakak dah boleh baca surah al-Mulk tanpa tengok al-Qur'an bila baca ramai2. Kakak pun dah hafal Ma'thurat sughra...kadang2 kakak yang baca doanya".

"Kakak rasa kakak boleh hafal surah al-Mulk dan Ma'thurat tu tak kalau kakak duduk rumah...dengan tv dan komputer?". Kakak ketawa kecil.

Bulan kedua.

"Umi, kakak dapat markah tertinggi untuk Kemahiran Hidup".

"Matematik?".

"Anak cikgu yang ajar kakak Matematik dapat markah lebih sikit dari kakak...", sedikit kecewa bunyinya.

Bulan ketiga.

"Umi tahu...kakak dan Aqila ditugaskan bersihkan tempat kasut seminggu sekali. Kalau sampai giliran, kena tunggu semua orang pergi sekolah, baru boleh bersihkan. Ada sekali tu, kitaorang kena denda sebab datang lambat...kawan2 ada yang lambat pergi sekolah...jadi kitaorang pun terlambat kemas dan lambat ke sekolah".

"Hmm...bersih ke kakak sapu? Kat rumah tak pernah pun sapu sampah...", sengaja saya mengusiknya.

"Boleh la, Mi...".

Bulan keempat.

"Ayah, umi...esei Bahasa Inggeris kakak untuk Minggu Bahasa terpilih johan!!".

"Apa tajuk esei kakak?".

"The Importance of Knowledge...kakak tulis je apa yang kakak tahu...tak sangka pula kakak menang..", seronoknya dia.

"Alhamdulillah..".

.........

"Minggu kedua Mei, kakak periksa, mi".

"Baca la buku, buat ulangkaji dengan kawan2. Dulu kakak duduk rumah...umi dengan ayah boleh tunjukkan mana yang kakak tak tahu. Sekarang kakak jauh, ada cuma cikgu dan kawan".

"Ya...kakak dah buat ulangkaji dengan kawan2".

"Ingat! Kakak bukan biasa2 punya 'standard'...tapi kalau tak belajar, macamana nak dapat keputusan cemerlang, kan".

"Ya, kakak tahu...".

...........

Masuk bulan kelima kakak di asrama, dia semakin dapat menyesuaikan dirinya terutama bagi matapelajaran aliran agamanya yang semuanya dalam Bahasa Arab. Mujur ayahnya boleh faham Bahasa Arab, kakak banyak berbincang dengan ayahnya setiap kali berjumpa.

Kakak juga seorang yang mudah menyesuaikan diri dengan suasana sekitarnya. Kakak amat bersyukur kelasnya diasingkan di antara pelajar lelaki dan perempuan. Kami juga suka dengan sistem seperti ini. Sekurang2nya sebarang kemusykilan tentang hal2 yang berkaitan dengan remaja perempuan dapat dibincangkan dengan lebih mudah kerana tiada pelajar lelaki.

Kami tidak putus2 berdoa untuk kakak, abang dan adik...Mudah2an mereka menjadi manusia beriman dan berguna untuk Islam...serta mendoakan kami bila kami telah tiada nanti.

Ia tidak mudah tetapi tidak mustahil untuk dilakukan dan dicapai.